vrijdag 28 maart 2014

Strépy Thieu - scheepslift


STRÉPY-THIEU - Scheepslift


7 maart 2014


Ik heb al heel veel sluizen gezien, zowel vanaf de kant als vanaf een schip. Van piepkleine 'canal locks' in 'Old England', die je met de hand zelf moet bedienen, tot de reusachtige zeesluizen van IJmuiden, vlak bij mijn geboorteplaats Velsen. Het is een eenvoudig waterstaatkundig principe, en het blijft leuk om naar te kijken! Tot nu toe was er bij de sluizen die ik gezien had altijd sprake van het zakken of stijgen van een schip tot het gewenste waterniveau. Tijdens een riviercruise op de Donau zakten we met ons cruiseschip wel eens 20 meter in een keer -  een geweldig spektakel, waar ik midden in de nacht vaak mijn bed voor uitkwam! 


In België gaat dat op een paar plaatsen anders: bij Ronquières wordt een sluisbak met binnenvaartschepen via rails omhoog getrokken tegen een lange helling, en hier in Strépy-Thieu in de provincie Henegouwen gaan de sluisbakken als een lift rechtstandig omhoog en omlaag. Een wel héél grote kabellift, de grootste ter wereld. Twee bakken van 112x12 meter, geschikt voor schepen tot 1350 ton moeten hier een hoogte overbruggen van 73 meter. Het complex is enorm van afmeting, en moet bovengronds bijna 100 meter hoog zijn. Een technisch hoogstandje van formaat, met zware kabels en contragewichten. In het gebouw kun je de hele machinerie zien, maar helaas voor ons is het nog geen 1 april. Na die datum kun je zelfs met een rondvaartboot de waterwerken van het kanaal zien en ervaren. 



Op het moment dat wij er staan klinkt een luid veiligheidssignaal, en zien we een technicus de scheepslift in werking zetten door het indrukken van een paar knoppen. Acht miljoen kilo staal, water, beton en de weekendboodschappen van de schipper komen majestueus naar beneden, afgeremd door vier miljoen kilo contragewichten. En dat alles op enkele meters afstand van ons - een beetje sensatiegevoel hebben we er wel bij! Een binnenvaartschip, volgeladen met kalksteen zakt in een minuut of tien tot ons niveau. 












Zonder om te kijken stuurt de schipper zijn schip verder het Centrumkanaal op. De volgende klant ligt al weer te wachten met een lading staalschroot. Ook hij kan een kwartier later weer doorvaren richting Brussel. Het is een indrukwekkend gezicht! 



De machinekamer van het complex boven in het gebouw
 
Foto: C. Carpentier - F.T.P.H.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten