De Ontheemden
Een beeld van Albert Stewart
Gouda, 18 september 2015
Vluchten kan niet meer, 'k zou niet weten waar
Schuilen alleen nog wel, schuilen bij elkaar
Vluchten kan niet meer
Vluchten kan niet meer
Vluchten kan niet meer
Vluchten kan niet meer
In het Goudse stadsdeel Vreewijk staat een groot en zwaar ogend bronzen sculptuur in een plantsoen langs de weg. Bijna iedereen gaat er gedachteloos aan voorbij, en de meeste mensen zullen de
naam en de betekenis van het beeld niet kennen. Gouwenaars die
hier weinig komen, weten meestal niet eens dat het er staat! Toch staat het er al langer dan de gemiddelde leeftijd van de wijkbewoners - en het beeld is actueler dan ooit!
Het is geen vrolijk, heldhaftig,
expressief of kleurrijk beeld, geen beeld dus waar je ogen als het ware naar toe getrokken
worden - sommige beelden hebben dat gewoon! Het heeft eerder iets beklemmends,
iets zwaarmoedigs. Verstild en versteend verdriet, berusting, vermoeidheid en wanhoop.
Als je de wijk inrijdt, zie je alleen een abstracte, gebogen bronzen vorm, zonder herkenningspunten. Als je voor het beeld staat, zie je dat die bronzen vorm een geplooid kleed is, waar twee hoofden en een hand uitsteken. Daar wordt het aanschouwelijk, concreet en heel intiem. Een vrouw legt met gesloten ogen haar hoofd op de schouder van een man. Hij legt teder zijn hand op haar schouder. Ze lijken warmte, steun en bescherming bij elkaar te zoeken.
Als je de wijk inrijdt, zie je alleen een abstracte, gebogen bronzen vorm, zonder herkenningspunten. Als je voor het beeld staat, zie je dat die bronzen vorm een geplooid kleed is, waar twee hoofden en een hand uitsteken. Daar wordt het aanschouwelijk, concreet en heel intiem. Een vrouw legt met gesloten ogen haar hoofd op de schouder van een man. Hij legt teder zijn hand op haar schouder. Ze lijken warmte, steun en bescherming bij elkaar te zoeken.
Het zou zomaar een beeld kunnen zijn dat
in de afgelopen weken door een fotograaf ergens in Europa is gemaakt van
twee van de honderdduizenden ontheemden die op weg zijn naar onze West-Europese
landen. Mensen die vluchten naar veiligheid, voedsel, een slaapplaats, naar
vriendelijke en troostende woorden, al worden die in een vreemde taal
uitgesproken. Mensen ook, die hartstochtelijk zoeken naar vrijheid, naar een
nieuw leven met nieuwe kansen in een nieuwe wereld. Ze hebben er alles uit hun
oude, onzekere en onveilige wereld voor in de steek gelaten, en misschien wel
hun hele bezit opgeofferd aan nietsschuwende mensenhandelaren. Ze zullen
hun vaderland waarschijnlijk nooit terugzien.
Foto: Getty Images/AFP |
En
nu? Worden ze toch nog afgewezen misschien, na een lange, gevaarlijke en
dodelijk vermoeiende vlucht? Tegengehouden door prikkeldraadhekken,
mobiele eenheden aan de grenzen, soldaten zelfs? Teruggestuurd? Aan hun lot overgelaten? Is
Europa dan toch 'te vol'? Hebben ze onze journaals gezien op hun mobieltjes,
hebben ze onze Kamerdebatten gevolgd? Kunnen ze niet voldoen aan al onze
verschillende, en steeds veranderende criteria, vastgelegd door bezorgde
parlementariƫrs en raadsleden, die de hete adem van hun potentiƫle kiezers in de
nek voelen?
Geschiedenis van het beeld
Het
beeld is gemaakt door de
Amerikaanse beeldhouwer Albert Stewart (1900/1965). Hij gaf zijn kunstwerk de
naam 'Displaced Persons' - de
Ontheemden. De Nederlandse auteur Adriaan van der Veen ontdekte een kleiner exemplaar van het beeld in de studio van de beeldhouwer, die tevens leraar was aan het Claremont College in Los Angeles. Van der Veen schreef een artikel over het beeld Displaced Persons in de Nieuwe Rotterdamsche
Courant. De Goudse burgemeester James las dat artikel, was enthousiast en alert, en wilde het beeld
naar zijn stad halen. Uiteindelijk schonk Stewart zijn schepping aan Gouda, en werd het naar ons land verscheept. Op 18 juni 1964 werd 'De Ontheemden' door koningin Juliana
onthuld (foto's ANP).