donderdag 6 februari 2014

Fotosessie

Fotosessie



Maandag 3 februari 2014
Gert Koppenaal, voorzitter Stichting Léman



Het is elf uur, en ik fiets naar het huis van Mark Lippe in het Centrum van Gouda, om foto's te maken van het Léman Pianotrio tijdens een repetitie voor het concert van 9 februari. Ik hoor nog geen muziek uit het wooncomplex op me afkomen, en druk op de verkeerde bel. De onderbuurvrouw weet waar ik moet zijn, en, nee, ze heeft geen last van al die muziek boven haar. Ze vindt het mooi. Mariëlle Rijkaart, Hartini van Rijssel en Mark Lippe gaan na een korte pauze verder met het Pianotrio nr. 2 van de Franse componist Vincent d'Indy. Een rustig nummer, maar niets is zo verraderlijk als rustige nummers. Er wordt dan ook af en toe gewoon gestopt. Een loopje, een inzet, de keuze voor een andere interpretatie..... Mariëlle en Hartini bespreken de uitvoering van gemeenschappelijke loopjes met verbindingsbogen en noten-met-stippen. Wat spreken we af? Gaat het de volgende keer weer automatisch goed?Aantekeningen worden gemaakt. Mark speelt daar een aantal maal een verkeerde dissonant tussendoor, die hij bij het spelen constateerde. Het staat er toch écht, maar nee, het was toch een moeilijk leesbaar extra streepje.... Er wordt dus hard geoefend in een ontspannen atmosfeer. En, zoals de paarden van Koninginnedag op het strand van Scheveningen worden getraind met vuurwerk en schreeuwende mensen, zo loop ik met een camera met grote flitser dwars door de met mooie muziek gevulde kamer 'mijn ding te doen' - om de concentratie te testen (geslaagd) en voor de Facebookpagina (dat moeten anderen maar beoordelen). Ik laat na de fotosessie het trio ongestoord verder studeren. Er is ook nog Bruch en Rachmaninov...... Komt hélémáál goed!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten